Blog ini non-partisan dan terbuka kepada semua tanpa mengira fahaman politik. Emel atau MMS ucapan / rayuan / keluhan / pengumuman anda ke tamanperpaduan.terusblog@blogger.com untuk tulisan anda tersiar di blog ini serta merta. Gambar juga boleh disertakan dan tertakluk kepada syarat.
Posting tidak sepatutnya akan dinyahsiarkan.

Isnin, 20 Februari 2012

"Miker nak meronjang teman.."

Amboi sedapnya bahasa..

"Miker nak meronjang teman.."

Ujar seorang pemimpin terkenal di Taman Perpaduan bila saya tanyakan nampaknya agak kurang hadirin pada petang 18 Februari lalu kerana publisiti yang gagal.

Mungkin kerana agak penat dan agak kusut, sang pemimpin yang dulu sangat saya hormati itu, mencampakkan rasa hormat saya ke longkang dengan pantas sekali.

Sebelum mengeluarkan ungkapan tersebut, tanpa senyum sedikit pun, Pengerusi JKKK Batu 5, 6 dan Taman Perpaduan itu menjawab, "nanti la.. malam karang baru la penuh.." setelah senyap untuk tiga saat, dia menyebut dengan nada yang lebih perlahan "miker nak meronjang teman ..(mulut terkumat kamit selepas itu)"

Mengikut ayat penuhnya, semestilah " kamu nak 'drop' aku je kerjanya ".

Salah. Encik salah. Saya nak membantu apa yang patut. Bukan nak dengar apa yang tak patut.

Saya tak mendakwa diri ini sebagai pandai, tetapi saya jelas nampak ada banyak sudut ketidakpandaian pihak penganjur. Apalah salahnya yang muda dan tua bekerjasama?

Tiada banner, tiada risalah, tiada borang edaran secara komprehensif dan efisien untuk pertandingan dan sewaan tapak jualan. Teman pun cuma copy paste status Facebook ketua cawangan yang penuh typo (tanpa teman betulkan sedikitpun) ke Page Facebook Taman Perpaduan sebagai membantu promosi walaupun teman di Putrajaya. Bukan teman kebulor sekupang haram.

Banyak cerita tak sedap yang teman dengar pasal sang Pengerusi. Orang panggil tak nyahut pun ada yang mengadu. Pengerusi yang kali ini susah dicari. Tak macam pengerusi dulu. Bawak cop dan sedia sign ke sana ke mari. Teman kojer gomen dulu pun arwah Pengerusi dulu ler yang sign.

Tapi yang ini semedang tak ader. Ader pun dikata tak ader. kalo ada perubahan dasar soal cop-cop ni, jumpa penduduk yang datang, bagitahu pada siapa patut dia rujuk. Itu yang seharoihnye.

Teman nak bawak jugalah perkara ni ke hadapan. Jangan ingat teman takut. Teman mengundi DACING. Teman ada hak. Kot kalau celik MP dengan ADUN, celik ler. Kalo udah dimendremnyer demer, awak tak tau ler.

Nasib baik jawatan demer tak demokratik. Kalau dipilih, kelaut ler. Teman punya apply keahlian UMNO 3 tahun sudah entah diapprove ketua cawangan entah tidak. Macam-macam hal Taman Perpaduan ni yop!!!

Teman heran. Di saat Perdana Menteri bersikap terbuka dan menerima apa juga kritikan malah kejian, pemimpin akar umbi yang selayaknya bergelar 'Little Napoleon' ini sangat bengis, jumud dan menutup pintu pada penambahbaikan dan rejuvenikasi.

Teman percaya, Kompleks Komuniti Taman Perpaduan yang agak besar itu mampu menampung lebih ramai hadirin yang kalau berdiri dan dimampatkan ke satu sudut, suku dewan pun tak sampai. Ini tak patut ler sangat bagi melambangkan sambutan yang sepatutnya diperolehi bagi menunjukkan refleksi sokongan rakyat Taman Perpaduan, Batu 5 dan Batu 6 ke atas pemerintah.

Tetapi, nak gelak pun teman kesian, kena pulak tuduh 'nak meronjang Pengerusi'. Buah kalo ranum, tak payah jolok. Dia akan jatuh sendiri sebab dahan pun tak sudi pada tangkai buah tu lagi.

This is sad my friends.

1 ulasan: